Total Pageviews

Go go chaiyok

LilySlim Weight charts

Thursday, August 3, 2017

15 days TBL- kelas pemakanan diet seimbang

Arini ari ke 15 TBL....kejap je dah 2 minggu....kelas diet ni wajib hadir dimana kehadiran direkodkan....

ni penceramah nya...En. Firdaus...Dulu dia obes gak berat hampir 150kg....dalam masa 11 bulan  dia kurang lebih 60kg dgn berjalan joging dan diet sahaja 9 tahun lalu....dan dia boleh menten sampai skang...siap jadi fitness trainer lagi....





 Ni diantara yang dikongsikan dalam kelas tadi....dia terangkan apa itu protein, carb, fat dan fungsi nya masing2....mcm rajah kat atas ni utk turun berat nutrien kena seimbang

1. kena ada dalam diet harian kiter 40% carb, 30% protein & 30% fat
2. kena ada exercise atleast 150min seminggu
3. Air 8 gelas sehari (3 liter)
4. kena naikkan pengambilan omega 3 yg ada dalam
5.rehat dan tido kena culup atleast 7 ke 8 jam sehari
6. kena ambil serat utk memudahkan pembuangan 


protein kena amik setiap ari dalam setiap hidangan. kalo macam pagi mungkin ada protein dari telor...tghr should be tak de masalah la...sebab normally kiter amik lauk macam ikan ayam yg ada protein...tp masa snack time jarang ada org nak makan protein semata...slalunya buah atau desert yg mana xde protein.....

lemak pun ada baik, tak baik dan jahat....
lemak baik drpd  avocado, salmon, almond....lemak x baik drpd cheese, daging dan lemak jahat dari fast food dan mknan manis

ni contoh plate utk lunch atau dinner....

1/2 sayur + buah, 1/4 nasi  dan 1/4 lagi lauk.....sebaiknya makan hidangan macam ni sekali atau 2 kali je....biar makan sikit tapi kerap dari makan sekali banyak....



ni perbezaan antara weight dan fat loss yg mana fat loss adalah lebih baik dari weight loss....
Adalah penting berat yg turun itu melalui penurunan berat lemak dan bukannya berat otot.....
contoh2 exercise yang boleh dilakukan....
 En. Firdaus minta kami kira sendiri BMI BMR dan kalori intake sepatutnya utk kuruskan badan....next entry aku share kiraan aku sendiri berdasarkan apa yang  aku google

Petang smalam lepas kelas diet ada larian kat blakang opis ni....aku tak join sebab panas...huhuhu...aku ni kan ala2 putri lilin gitu....xleh kena panas....cair nanti....lagipun aku mudah sunburn....nak ilang amik masa beberapa bulan gak....lepas asar dan punch card aku terus turun dewan utk kelas zumba bersama ZIN Sandara Tim...Aku pum dah follow dia kat FB jadi senang la nak tau apa ada kelas ke tak....

kelas setiap rabu di Presint 10

ha yg ni kelas yg aku gi...sebab bawah opis je kan...tiap ari khamis
So smalam kami buat zumba + tabata selama sejam.....peluh toksah cerita.....aku ni mudah berpeluh....dok dalam bilik yang takder kipas kejap je dah berpeluh....tapi ta k gak kurus kurus huhuhu

Ni kali ke 3 aku join kelas ni....masa 1st time dtg aku rasa berapa kerat je datang....mungkin sebab kesedaran pada peserta TBL selepas timbang maka last week dgn smalam boleh tahan ramainya....best nya kelas ni instructor perempuan dan peserta pun perempuan...Anjuran puspanita kan harusla gigirl semuanya...jadi kiter nak terbungkang tertonggeng tergedik memang tak segan la....

credit pic : fb ZIN santra tim

cer cari mana aku heheheh
Aku pun ada like fb zumba kaki putrajaya.....jadi ni zumba yg ada disuria mall weekend ni...plan nak gi tapi tgk keadaan dulu macamana...Almaklumlah weekend ni hari bersama keluarga....kang aku pg petang sibuk berzumba je kang terabai lak anak dan suami....alasan hahaah



No comments: